Verksamhetsberättelse 2021

2021 års Verksamhetsberättelse för Nordvästra Skånes Trädgårdsförening

”Föreningens syfte är att i gemenskap odla trädgårdsintresset under trivsamma former, verka för ökad kunskap samt stimulera trädgårdsintresset i nordvästra Skåne.” Så står det i föreningens stadgar.

När vårt program planerades fanns det stor anpassning för den pandemi som pågick. Nu efter genomfört program kan styrelsen konstatera att det mesta som planerades genomfördes och fungerade väl.

Vårt trädgårdsår 2021 skulle inledas med ett Årsmöte i mars, men det blev inte som vi tänkt oss. P g a pandemin sköt vi på Årsmötet, och den 1 juli blev det äntligen av. Mötet hölls på Gripenscenen i Hembygdsparken. Till ordförande för mötet valdes Agneta Mattsson och till sekreterare valdes Annett Larsson.

Styrelsen blev efter val: Agneta Mattsson, Anne Persson, Bodil Svensson, Gunilla Bokelund-Bengtsson, Jutta Lindh, Susanne Jönsson och Annett Larsson.

Avgående ledamöter: Ingrid Trägårdh och Ingrid Scott.

Till ordinarie revisorer valdes Kerstin Pommer och Ann-Charlotte Pålsson och ersättare Britt-Inger Tinnert.

Till valberedning valdes Erika Lennartsson, Johanna Rahl och Susanna Härenstam.

Efter att själva Årsmötesförhandlingarna var avklarade var det Hugo Henricsson, Kryddiga Perenn som gav en fin redogörelse för hur man odlar sötpotatis, och flera av oss passade på att få plantor med oss hem.

• Lördagen den 8 maj var det besök hos Åke Truedsson. Programpunkten blev snabbt fullbokad. För att kunna genomföra arrangemanget på bästa sätt blev medlemmarna uppdelade i 3 grupper den dagen. Bland mandelträd och aprikosträd guidade Åke runt i sin trädgård. Lärorikt och inspirerande. Vi bjöds på soppa och bröd. Det gick bra att handla plantor att ta med sig hem.
  • Lördagen den 29 maj togs vi emot av Kristian Kristensen på Kimber bigård i Bjuv. Vi stod på lite avstånd och njöt av binas flykt. Samtidigt fick vi en föreläsning om biodling vilket var väldigt intressant. Därefter fick vi provsmaka honung från olika blommor och vi kunde också köpa honung med oss hem.
  • Resan gick därefter till Kalvahagen i Åstorp, ett arboretum som skapats av Åstorps kommun tillsammans med olika partners. Leif Wennerberg, en kunnig guide, berättade hur Arboretumet växt fram och dess syfte – att informera barn och ungdomar om träd, växter och bin. Det fanns hotell för vildbin och bikupor. Mycket informativt och vackert.
  • Den 6 juni vandrade viiÄngelholms parker med Erika Lennartsson, driftchef Intraprenad, Ängelholms kommun, som guide och fick en intressant och lärorik vandring. Vi fick insyn i hur kommunen arbetar med planteringarna, bevarandet av den biologiska mångfalden, stadens konstverk och mycket mer. En vanlig kommentar efter vandringen var ”detta hade jag ingen aning om”.
  • Måndagen den 5 juli besökte vi Holma Skogsträdgård på Holma folkhögskola utanför Höör. Skogsträdgården är ett matproducerande ekosystem och målet med trädgården är att skapa en odling som i hög grad kan sköta sig själv. I skogsträdgården blev vi guidade av My Kjellberg. Vi fick höra om växter som kunde användas till allt från mat till hudkräm. Efter guidningen körde vi bort till Skogsträdgårdens plantskola och kunde inhandla mycket fint som vi precis hade hört berättas om.
  • Den 11 augusti vandrade vi runt i Gunilla och Rolfs trädgård i Rögle med tema ”Trädgård och biologisk mångfald”. Vår guide var Ulrik Alm från Studiefrämjandet. Vi fick inspiration kring hur vi kan ”bjuda in” det vilda, både stort och smått för att på så sätt bidra till ökad biologisk mångfald. Vi bor i en rik trakt med rik natur, och vi trädgårdsägare svarar för en viktig insats.
  • Den 25 augusti var vi hos Nils och Agneta Andersson på Bjärebackens Humle. Vi fick besöka deras humleodling – humle odlad med kärlek och kvalité, ekologiska metoder och med lite maskinell påverkan. Värdparet bjöd på god soppa och ett vackert och gott bröd medan solen gick ner över backarna.
  • 5 september var det åter Höstträdgårdsmässa i Hembygdsparken. Trots pandemin blev mässan välbesökt. Invigningstalare var Karl-Fredrik på Eklaholm. Både utställare och besökare var nöjda med att äntligen få träffas.
  • Den 6 september besökte vi The Flowerfarm i Höganäs. Vi togs emot i den vackert inredda logen. Lotten Molén berättade hur hon odlar giftfria snittblommor, samtidigt som vi drack kaffe. Vi fick sedan gå och titta på odlingarna som var smakfullt designade i dova färger och därefter handlade vi blomsterbuketter och tulpanlökar.
  • Den 12 september genomförde vi årets andra vandring med Erika Lennartsson som guide. Denna gång samlades vi framför Klitterhus, följde stranden längs kusten och fick veta hur kommunen arbetar med stranden och ett slingrande vattendrag mitt i stan´. Vid Reningsverket fick vi inte bara titta på bassängerna utan också information om hur kommunen hanterar vårt avloppsvatten. Det blev många frågor från åhörarna
  • Lördagen den 18 september, resa till Vargaslätten, Simlångsdalen.  Vi kom till en botanisk oas klädd i höstskrud. Trädgården är privatägd, men man får mer känsla av en park. Vi guidades runt av nuvarande ägaren Göran Johansson och fick en intressant berättelse om Vargaslätten och också dess grundare Sigfrid Ericson.  Smörgåstårta blev det också i ett öppet och luftigt tält. Efteråt kunde den som önskade, inhandla växter på den intilliggande Gerbianska Trädgården.
  • Den 13 oktober var det Medlemskväll. Att äga ett växthus var temat för kvällen. Vi samlades på Café Amanda i biblioteket i Höganäs. Där kunde vi lyssna på Tomas Svensson som med stor kunnighet berättade om att odla i växthus.
  • De programpunkter som tyvärr ställdes in 2021 var Resan till Langeland och också Magisk kväll på Norrviken.

Föreningen hade vid årets slut 495 medlemmar. Av dessa var 438 huvudmedlemmar, 40 familjemedlemmar och 17 dubbelmedlemmar.

Styrelsen har under året haft 8 protokollförda styrelsemöten och genomfört 12 olika programpunkter.

Föreningens ekonomi framgår av särskild ekonomisk berättelse.

Ängelholm den 23 januari 2022

Agneta Mattsson                Gunilla Bokelund-Bengtsson         Annett Larsson
Ordförande                         Kassör                                             Sekreterare

Bodil Svensson                    Jutta Lindh                                      Anne Persson
Vice ordförande                  Ledamot                                         Ledamot